Prevenció

A prevenció célja: A fogszuvasodás (caries), a fogágy betegségek (parodontitis) megelőzése, és a szájnyálkahártya-elváltozások felismerése, amelyek valamely életet fenyegető betegség (carcinoma, AIDS, vérképzőszervi betegségek) megelőzésében és korai gyógyításában döntő fontosságúak.

A megelőzés alappillérei

• jó szájhigiéné, helyes szájápolás

• helyes táplálkozás

• korai kezelés, gyakori kontroll (szűrés, gondozás)

Fontos a helyes fogmosási technika elsajátítása (módosított Bass-technika, fogköztisztítás, íny és fog közti területek megtisztítása), ezeknek alkalmazása minden reggel és este.

A fogfelszínt mindenhol meg kell tisztítani, lehetőleg puha sörtéjű fogkefével (ugyanolyan jól tisztít, mint a durva, viszont nem sérti meg a fog és a fogágy szöveteit). Fontos, hogy a fog, és az íny közti résben (sulcus) se maradjon lepedék. Elől, front fogaknál a fogköztisztításhoz a fogselyem elégséges, de a rágófogak területén fogköztisztító kefe használatát javasoljuk. Ez jobban át tudja tisztítani a fogak közt lévő zegzugos területeket. A szájöblítők használata hasznos lehet, de az erős antibakteriális hatóanyag (klórhexidin) tartalmú szájöblítőket mindennapi használatra nem javasoljuk. Ezek ugyanis károsítják a normál szájflórát, valamint elszínezik a fogakat. Alkalmazásukat fogorvosi rendelőben történt fogágytisztítás, valamint sebészeti beavatkozások után javasoljuk, valamint fennálló ínygyulladások esetén, kizárólag kúraszerűen.

A cél, hogy sehol a szájüregben ne maradjon fogmosás után lepedék, így a baktériumok nem tudják káros hatásaikat kifejteni, nem károsodik a fog, a fogágy.

Napközben a megfelelő táplálkozási szokások kialakítása segít megőrizni fogai épségét. Fogyasszon minél kevesebb gyorsan bomló szénhidrátot (cukrot), kerülje a cukortartalmú üdítőitalok, édességek fogyasztását! Étkezés után, a száj Ph-értéke csökken, a baktériumok elkezdik anyagcseréjük során bontani a zománc felszínét. Ez ellen a nyálban lévő anyagok kimosása, és Ph-semlegesítése segít. Ezért kerülje a nassoló jellegű étkezést, mert akkor a szájüregi Ph folyamatosan a kritikus szint alatt van, ami elősegíti a szuvasodás kialakulását.

Gyermekeknél a megfelelő szájhigiénére nevelés minél korábban kezdődjön, továbbá náluk is fontos a korai és rendszeres szűrővizsgálat, mert akkor nem fognak tartani a fogorvostól, a fogászati beavatkozásoktól!

A gyakori kontroll-, és szűrővizsgálatok kiemelkedő fontosságúak. A legtöbb fogászati probléma tünetmentesen kezdődik, mire panasszal jár, lehet, hogy komplikált, fájdalmas és költséges a megoldása. A nagyon apró, kezdetleges problémák kezelés nélkül is orvosolhatók (mint a korai szuvasodás reminarizálása, vagy a korai ínygyulladás-fogágybetegség kezelése a tisztítási technikával).
A már kialakult problémák korai kezelése kis beavatkozással jár. Ilyen egy kis tömés, egy anatómiailag nem tisztítható fog barázdazárása, vagy egy ultrahangos fogkőlevétel. Ezeket halogatva akár gyulladások, foghiány, vagy súlyosabb problémák alakulhatnak ki. Az otthoni megfelelő tisztítás, és a gyakori fogorvosi kontroll (fogazat függvényében 3-12 havonta) mellett a saját fogak egészsége megőrizhető. Semminek nem örülünk jobban, mint egy szép, egészséges szájnak, ahol a páciensnek nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy nincs semmi probléma!