Prevenció

Prevenció célja: A fogszuvasodás (caries) és a fogágy betegségeknek a (parodontitis) megelőzése, és a szájnyálkahártya-elváltozásoknak a felismerése, amelyek valamely életet fenyegető betegség (carcinoma, AIDS, vérképzőszervi betegségek) megelőzésében és korai gyógyításában döntő fontosságúak.

A megelőzés alappillérei:

Fontosak a helyes fogmosási technikák elsajátítása (módosított Bass-technika, fogköztisztítás, íny fog-közti területek megtisztítása), ezeknek alkalmazása minden reggel, és este.

A fogfelszíneket mindenhol meg kell tisztítani, lehetőleg puha sörtéjű fogkefével (ugyan olyan jól tud tisztítani, mint a durva, viszont nem sérti meg a fog, fogágy szöveteit). Fontos, hogy a fog, és íny közti résben (sulcus) se maradjon lepedék. Elől, front fogaknál a fogköztisztításhoz a fogselyem elégséges, de a rágó fogak területén fogköz tisztító kefék használatát javasoljuk. ez jobban át tudja tisztítani a fogak közt lévő zeg-zugos területeket. A szájöblítők használata hasznos lehet, de az erős antibakteriális hatóanyag (klórhexidin) tartalmú szájöblítőket mindennapi használatra nem javasoljuk. Ezek a (klórhexidin tartalmú) szájöblítők károsítják a normál szájflórát, valamint elszínezik a fogakat. Alkalmazásukat fogorvosi rendelőben történt fogágytisztítás, valamint sebészeti beavatkozások után javasoljuk, valamint fennálló ínygyulladások esetén, kúraszerűen.

Lényeg hogy sehol a szájüregben ne maradjon fogmosás után lepedék, így a baktériumok nem tudják káros hatásaikat kifejteni, nem károsodik a fog, a fogágy.

Nap közben a megfelelő táplálkozási szokások kialakítása segít megőrizni fogai épségét. Fogyasszon minél kevesebb gyorsan bomló szénhidrátot (cukrot), kerülje a cukor tartalmú üdítőitalok, édességek fogyasztását. Étkezés után, a száj Ph tartalma csökken, a baktériumok elkezdik anyagcseréjük során bontani a zománc felszínét. Ez ellen a nyálban lévő anyagok, mosó hatása, és Ph semlegesítése segít. Ezért a nassoló jellegű étkezést kerülje, mert ekkor folyamatosan a szájüregi Ph a kritikus szint alatt van tarva, segítve ezzel a szuvasodások kialakulását.

Gyermekeknél megfelelő szájhigiénére nevelés minél korábban kezdődjön el, továbbá nem csak a felnőtteknél fontos a korai és rendszeres szűrővizsgálatra járás, így a gyermek nem fog tartani a fogorvostól, a fogászati beavatkozásoktól!

A gyakori kontroll-, szűrővizsgálatok kiemelkedő fontosságúak. A legtöbb fogászati probléma tünetmentesen kezdődik, és mire panasszal járna, lehet, hogy nagyon komplikált, fájdalmas és költséges probléma alakult már ki. A nagyon kezdetleges problémák kezelés nélkül is orvosolhatóak (mint a korai szuvasodás reminarizálása floriddal, vagy a korai ínygyulladás-fogágybetegség kezelése a tisztítási technika rendezésével). A kialakult problémák korai kezelése kis beavatkozással járnak. Ilyen egy kis tömés, egy anatómiailag nem tisztítható fog barázdazárása, vagy egy ultrahangos fogkőlevétel. Ezeket halogatva akár gyulladások, foghiány, vagy súlyosabb problémák alakulhatnak ki. Az otthoni megfelelő tisztítás, és a gyakori fogorvosi kontroll (fogazat függvényében 3-12 havonta) mellett a saját fogak egészsége megőrizhető. Semminek nem örülünk jobban, mint egy szép egészséges szájnak, ahol a páciensnek nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy nincs semmi probléma!