Parodontológia

Fogágybetegség - Parodontitis

A fogágybetegség a fogágy lassan előrehaladó gyulladása, mely nemcsak az ínyt, hanem a fog tartószerkezetét is érinti (gyökércement, gyökérhártya, alveolaris csont). A gyulladás csontpusztuláshoz vezet, így a fogak meglazulnak, ez az a tünet, amit a betegek legkorábban észlelnek. A fogágybetegség kifejlődését számos tényező befolyásolja, ezek lehetnek mind helyi, mind szisztémás okok.

Helyi tényezők többek között a foglepedék, fogkő felhalmozódása a fogak felületén, a helytelenül elkészített tömések, fogpótlások, a fogágyra nézve agresszív baktériumflóra, a helyi anatómiai tényezők (pl.: íny felépítése, immunvédekezése, vérkeringése), dohányzás, stb. A legfontosabb káros tényező azonban a nem megfelelő szájhigiéné.

Általános szisztémás tényezők között számos betegség szerepelhet (pl. anyagcsere vagy immunológiai kórképek). A páciensek leggyakrabban a mozgathatóvá vált fogakra, a fogak elvándorlására, az íny vérzékenységére, gyulladására, kellemetlen szájszagra panaszkodnak. Olykor a csupasszá vált fognyak igen érzékeny lehet. Sokszor a folyamat teljesen tünet-, és panaszmentesen zajlik. Ilyen betegek jelentkezésekor az első és legfontosabb lépés a felhalmozódott lepedék és fogkő mihamarabbi eltávolítása (a fog, koronai és gyökér részén) és továbbiakban a megfelelő szájhigiéné fenntartása.

A fogágybetegség kezelése nem elhanyagolható feladat. Nagy általánosságban elmondható, hogy a fogágybetegség következményeképpen elvesztett íny-, csontpusztulás vissza nem fordítható, viszont megállítható folyamat. Ezért nagyon fontos a betegség korai felismerése, a fogkő folyamatos orvosi eltávolítása, a gyakori kontroll, és a folyamatos, jó szájhigiéné.

Tasakkezelés - küret

Kürettálás során az íny alatti lepedéket és fogkövet távolítjuk el a fogak gyökereiről kézi műszerekkel, valamint eltávolításra kerül a gyulladt, baktériumokkal fertőzött, fellazult ínyrész. Ilyen íny alatti, tapadásvesztéssel járó lerakódások egészséges fogágy esetén nem fordulnak elő, csak gyulladásos folyamat következtében. Az íny alatt megbúvó fogkövet a betegek is gyakran észlelik, mert az a vékony ínyszöveten keresztül kékesen, feketésen áttűnhet. A tasakkezelés fontos mozzanata a fogágybetegség kezelésének. A beavatkozást minden esetben, helyi érzéstelenítésben végezzük, így a kürettálás fájdalmatlan beavatkozás.

Fogínygyulladás (Gingivitis)

Az ínygyulladás leggyakoribb oka a nem megfelelő szájhigiéné. A fognyakakon felgyülemlő mikroorganizmusokban gazdag lepedék felelős a gyulladás kialakulásáért. A gyulladt íny színe vörös, vagy kékes-vörös, fogmosás közben vérzik, tapintása puhává válik. Ínygyulladás esetén csak a fogíny gyulladt, a fogágy egyéb részei nem, tehát nem jár csontfelszívódással sem. Kezelés nélkül a gyulladás ráterjedhet a fog tartószerkezetére, így fogágy betegség (parodontitis) alakulhat ki. Ez lehet a fogágy betegség első tünete, illetve első szakasza. Az ínygyulladás kezelése során eltávolítjuk a fogak felszínén lévő lepedéket, fogkövet, korrigáljuk a helytelenül elkészített töméseket, fogpótlásokat. Megtanítjuk Önt megfelelően fogat mosni, fogselymet használni. A szájhigiéné javításával akár pár nap alatt is látványos javulás érhető el.

Terhességi ínygyulladás

Terhesség során is gyakran jelentkezik ínygyulladás, mely a megváltozott hormonszint és az elhanyagolt szájhigiéné együttes hatására alakul ki. A gyulladás a terhesség előrehaladtával egyre súlyosbodik. Az íny ilyenkor erősen duzzadt és vérzékeny. A terhesség után a gyulladás mérséklődik, de a szájhigiéné helyreállítása nélkül teljesen nem szűnik meg.

Fogkő eltávolítás - depurálás

A fogkő a fogakon megtapadt lepedék mineralizációja révén alakul ki. A fogkő az íny felett és az íny alatt helyezkedhet el. A legnagyobb mennyiségben a nagy nyálmirigyek kivezetőnyílásával szemben képződik. A fogkő felszíne igen érdes, szivacsos szerkezetű, ezért a fogköveken megtapadt lepedéket nem lehet maradéktalanul eltávolítani fogmosás során, a felhalmozódó lepedéknek köszönhetően, a fogkő vastagsága folyamatosan növekszik, aminek következtében nagy mennyiségben halmozódnak fel a baktériumok. A fogkő kiváló táptalaj a baktériumok gyors szaporodásához. A fogfelszínen lévő lepedék komoly veszélyt jelent a fogágy számára. A plakkban található baktériumok a környező szövetek károsodásához vezetnek. Így vérzéssel járó fogínygyulladást, majd csontpusztulást okoz, melynek következménye a fogak idő előtti elvesztése. Ajánlatos fogorvosával félévente, évente ellenőriztetni a felgyülemlett fogkő mennyiségét, és szükség szerint eltávolíttatni azt.

A fogkőeltávolítás, azaz a depurálás során a fogak íny feletti és íny alatti felszíneiről eltávolítjuk a lepedéket és a fogkövet. A depurálás célja az ínygyulladás megszüntetése, a gyulladás következtében létrejövő tapadásveszteség további előrehaladásának megállítása azáltal, hogy a gyulladásért felelős baktériumokat eltávolítjuk.

A fogkő eltávolítás alkalmával kézi vagy ultraszónikus depurátort használunk. A fogkőeltávolítás modern, és igen hatékony, ugyanakkor kímélő módszere, melynek során a fogkő az ultrahang finom rezgésével távolítható el a fogakról, így nincs szükség a fogat terhelő, erős mechanikus hatás alkalmazására. A műszer fejének rezgése továbbterjed a fogfelszínre, és a rezgések szétzúzzák a fogkövet. A beavatkozás végén a fogak felszínét polírozzuk, így nemcsak eltűnnek a felszíni elszíneződések, hanem tökéletesen sima és jól tisztítható felszínt kapunk.

A professzionális, fogorvosi rendelőben történő fogágykezelés alkalmával létrehozott sima felszínt a továbbiakban Ön is könnyebben tudja tisztán tartani. Rendelőnkben szakemberek segítenek, hogy a megfelelő szájápolási és fogmosási technikát elsajátítsa, amivel a fogágybetegség súlyosbodása megállítható.