Fájdalommentes fogászat

A fog közepén a fogbél helyezkedik el. Itt erek, idegek találhatóak, ettől ”élő” egy fog. A fogbél a koronai részen egy kamrában, más néven pulpakamrában helyezkedik el. A gyökerek felé kacskaringós csatornák vezetnek a fog végéig. Mivel ez egy zárt struktúra, ha külső ingerek (hideg, meleg, édes, baktériumok és toxinjaik) elérik a fogbelet, mint mindenhol máshol a szervezetben a fogbél is gyulladással válaszol. Viszont mivel a gyulladás során a megnövekvő szövetközti folyadék, duzzanat nem tud hova menni, ezért megnövekedett nyomás keletkezik a fogbélben. Ez jelentős fájdalommal jár. Ha ez a nyomásnövekedés egy szinten túl mutat, a fog vérkeringése leáll, és a fog elhal. Sok esetben ez a folyamat teljesen tünetmentesen zajlik le.

A gyökérkezelés indoka a fogbél-gyulladás, amit a mély szuvasodásból a fogbélbe jutó baktériumok okozzák, vagy a már elhalt, fertőzött fogbél. A fogak elhelyezkedésüktől és anatómiájuktól függően 1-4 fő gyökércsatornájuk lehet. A gyökércsatornába és annak falában lévő pici csatornácskákban ilyenkor a baktériumok kerülnek, a fogbél szövetei gyulladttá válnak, ez heves, lüketető fájdalommal jár. Elhalt fogbelű fogak, illetve a gyökércsúcs körüli gyulladások kezelése is a korrekt gyökértömés készítése. A gyökérkezeléssel a fertőzött fogbél üreg, csatorna üreg és a fertőzött csatornafalat is eltávolítjuk, alaposan fertőtlenítjük, majd a csatornát gyökér-tömőanyaggal feltöltjük. Ez megakadályozza az esetleg a csatornában rekedt baktériumok túlélését. Gyökérkezelések során a kezelés előtt röntgenfelvételt készítünk, így tájékozódunk a gyökerek és a gyökércsatornák meglétéről, lefutásáról. A gyökértömés elkészülte után újabb felvételt készítünk, amivel ellenőrizhetjük a gyökértömés pontosságát.

Amikor egy fog elhalt, és baktériumok találhatóak a csatornákban, a baktériumok, és a toxinjaik a gyökércsúcs körüli csontba ürülnek. Ilyenkor egy krónikus gyulladás lép fel, amely során granulóma, ciszta alakul ki. Ez lehet tünetmentes, de nagyon nagy mértékű gyulladásokhoz, fájdalomhoz is vezethet, amely súlyos esetben akár életet veszélyeztető folyamattá is válhat!

Tünetmentes állapotban is, amennyiben lappangó gyulladás van a szájüregben (akár gyökércsúcs körüli gyulladás, akár fogágybetegség) gócbetegség alakulhat ki. A gócbetegség lényege, hogy olyan bakteriális gyulladások, melyek panasszal nem járnak, a baktériumok, anyagcsere termékeik és toxinjaik miatt folyamatos gyulládos reakciót tartanak fenn a szervezetben. Ilyenkor a fokozott aktivitású immunrendszer a szervezetben máshol válthat ki betegségeket, vagy erősítheti fel azokat.

Góc által kiváltott/ felerősített betegségek: ízületi gyulladások, bőr gyulladásos betegségei (ekcéma), szőr-, hajhullás, vese gyulladás, szív-érrendszeri kórképek, légúti gyulladásos betegségek, stb..

A fog gyökerében a fő csatornák mellett számos pici, µm-es nagyságrendű csatorna van jelen. Méretükből adódóan orvosi eszközökkel nem hozzáférhetőek, viszont a baktériumok meg tudnak bújni bennük. Ez ellen a gyökérkezelés során fertőtlenítőszert juttatunk a csatornákba, és a kezelések között gyógyszerrel zárjuk le a csatornákat, ezzel is fertőtlenítve azokat. Sajnálatosan még a legszebb, legpontosabb gyökérkezelés, gyökértömés ellenére sem biztosítható minden esetben, hogy nem alakul ki gyulladás a gyökércsúcs körül. Ilyenkor már csak szájsebészeti beatkozás lehetséges: amennyiben a gyulladás hozzáférhető, annak műtéti eltávolítása, és egyben a gyökércsúcs levágása (itt található a baktériumok számára elégséges méretű csatornák 90 %-a), vagyis rezekció lehetséges. Ezért nagyon fontos a prevenció, a szuvasodások korai felismerése, és töméssel való ellátása, hogy ne haljon el a fog!