Fájdalommentes fogászat

A fog felépítése

A fog közepén a fogbél helyezkedik el. Itt erek, idegek találhatóak, ettől "élő" egy fog. A fogbél a koronai részen egy kamrában, más néven pulpakamrában helyezkedik el. A gyökerek felé kacskaringós csatornák vezetnek a fog végéig. Ez egy zárt struktúra, ha külső inger (hideg, meleg, édes, baktériumok és toxinjaik) éri a fogbelet, mint mindenhol máshol a szervezetben, a fogbél is gyulladással válaszol. Mivel a gyulladás során a megnövekvő szövetközti folyadék, duzzanat nem tud hova távozni, megnövekedett nyomás keletkezik a fogbélben. Ez jelentős fájdalommal jár. Ha ez a nyomásnövekedés egy szinten túl mutat, a fog vérkeringése leáll, és a fog elhal. Sok esetben ez a folyamat teljesen tünetmentesen zajlik.

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés indoka a fogbél-gyulladás, amit a mély szuvasodásból a fogbélbe jutó baktériumok okoznak, vagy a már elhalt, fertőzött fogbél. A fogak elhelyezkedésüktől és anatómiájuktól függően 1-4 fő gyökércsatornájuak lehetnek. A gyökércsatornába és annak falában lévő pici csatornácskákban ilyenkor baktériumok kerülnek, a fogbél szövetei gyulladttá válnak, ez heves, lüktető fájdalommal jár. Elhalt fogbelű fogak, illetve a gyökércsúcs körüli gyulladások kezelésére is a korrekt gyökértömés készítése a megoldás. A gyökérkezeléssel a fertőzött fogbélüreget, csatornaüreget és a fertőzött csatornafalat is eltávolítjuk, alaposan fertőtlenítjük, majd a csatornát gyökér-tömőanyaggal feltöltjük. Ez megakadályozza az esetlegesen a csatornában rekedt baktériumok túlélését. Gyökérkezelés során a kezelés előtt röntgenfelvételt készítünk, így tájékozódunk a gyökerek és a gyökércsatornák meglétéről, lefutásáról. A gyökértömés elkészülte után újabb felvételt készítünk, amivel ellenőrizzük a gyökértömés pontosságát.

Amikor egy fog elhal, és baktériumok találhatóak a csatornákban, a baktériumok és a toxinjaik a gyökércsúcs körüli csontba ürülnek. Ilyenkor krónikus gyulladás lép fel, amely során granulóma, ciszta alakul ki. Ez lehet tünetmentes, de nagyon erős gyulladáshoz, fájdalomhoz is vezethet, amely súlyos esetben akár életet veszélyeztető folyamattá is válhat!

Góc

Tünetmentes állapotban, amennyiben lappangó gyulladás van a szájüregben (akár gyökércsúcs körüli gyulladás, akár fogágybetegség), gócbetegség alakulhat ki. A gócbetegség olyan bakteriális gyulladás, amely panasszal nem jár, a baktériumok, anyagcsere termékeik és toxinjaik miatt viszont folyamatos gyulládos reakció áll fenn a szervezetben. Ilyenkor a fokozott aktivitású immunrendszer a szervezetben máshol válthat ki betegségeket, vagy erősítheti fel azokat.

Góc által kiváltott/ felerősített betegségek lehetnek: ízületi gyulladás, a bőr gyulladásos betegségei (ekcéma), szőr-, hajhullás, vesegyulladás, szív-, és érrendszeri kórképek, légúti gyulladásos betegségek, stb.

A fog gyökerében a fő csatornák mellett számos pici, µm-es nagyságú csatorna található. Méretükből adódóan orvosi eszközökkel nem hozzáférhetőek, viszont a baktériumok meg tudnak bújni bennük. Ezért a gyökérkezelés során fertőtlenítőszert juttatunk a csatornákba, és gyógyszerrel zárjuk le a csatornákat, ezzel is fertőtlenítve azokat. Sajnálatosan még a legszebb, legpontosabb gyökérkezelés, gyökértömés ellenére sem biztosítható minden esetben, hogy nem alakul ki gyulladás a gyökércsúcs körül. Ilyenkor már csak szájsebészeti beatkozás lehetséges: amennyiben a gyulladás hozzáférhető, annak műtéti eltávolítása, és egyben a gyökércsúcs levágása (itt található a baktériumok számára elégséges méretű csatornák 90%-a), vagyis rezekció lehetséges. Ezért nagyon fontos a prevenció, a szuvasodások korai felismerése, és töméssel való ellátása, hogy ne haljon el a fog!